مسیر نویسندگی تا چاپ کتاب
هر کسی که فکر میکند دستی به نوشتن دارد، دوست دارد مسیر نویسندگی تا چاپ کتاب را تخته گاز برود. شاید فکر کنید که چاپ کتاب، انتهای آرزوی هر نویسندهای است و وقتی میشود کتاب را با هزینه مالی پایینی چاپ کرد، پس چرا معطل کنیم. در حالی که چاپ و فروش کتاب، انتهای مسیر یک نویسنده است که باید به آن برسد. تا قبل از آن، باید به دنیای مخاطبان خودش را پیدا کرده باشد تا بتواند با توجه به درخواست و میل آنها، کتابی را روانه بازار کند. هر کاری به غیر از این، عملاً دور ریختن پول، وقت، انرژی و هزینههای دیگر است. تا قبل از این ماجرا، باید اتفاقات خیلی بیشتری بیافتد که نویسنده بتواند برای چاپ کتاب، حتی صد نسخه، اقدام کند.
سه راهکار عملی برای ساکت کردن صدای ذهنی
تمرین نویسندگی با وبلاگ نویسی
همه کسانی که وارد حوزه نویسندگی میشوند، دوست دارند که تمرین کنند و بنویسند. اما این تمرینها را اگر قرار است دور بریزیم، پس چرا بنویسیم؟ اگر قرار است هیچ کس روی آنها نظری ندهد، دیده نشود، خوانده نشود و تاثیر نگذارد، اصلاً چرا باید کلمات را روی کاغذ بریزیم؟ پس باید در شروع ماجرا، جایی پیدا کنیم که بتوانیم از طریق وبلاگ نویسی، مخاطبانی را برای خودمان پیدا کنیم.
حالا چرا مسیر نویسندگی را باید از وبلاگ شروع کنیم؟ به این دلیل که بازدید و لایک هدفمند و مفید، نسبت به شبکههای اجتماعی تفاوت چشمگیری دارند. وبلاگ نویسی باعث میشود که دست نویسنده برای نوشتن دغدغهها و حکایتهای زندگیاش باز شود.
وبلاگ برای مخاطبان اصلی
بازدید وبلاگ، بهترین نشانهای است که باید دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم. بازدید مطالب جدید و قدیمی، به ما کمک میکنند که مسیر نویسندگی خودمان را دنبال کنیم. تمام مخاطبانی که روی وبلاگ شما میآیند، مخاطب هدف شما هستند. بین بازدیدکنندگان وبلاگ، دیگر خبری از دخترخاله و خواهر و برادر و عمو و دایی نیست. تمام بازدیدکنندگان شما، مخاطبان هدفمند شما هستند که برای خواندن مطلب شما آمدهاند و میتوانید به شبکههای اجتماعی خودتان، هدایتشان کنید.
انتخاب مسیر نویسندگی
قبل از این که وارد ادامه مسیر بشویم، باید حتماً در مورد مسیر نویسندگی و معنایی که میخواهید دنبال کنید، تصمیم بگیرید. این تصمیم شما است که ادامه مسیر نویسندگی شما را تعیین میکند. مخاطبان نویسندگان مختلف، آنها را به خاطر معنایی که دنبال میکنند دوست دارند، نه به خاطر قدرت نویسندگی یا قدرت کلماتشان.
معنای نویسندگی و کلماتی که برای آن معنا و مفهوم و مسیر انتخاب میکنید، شما را به عنوان نویسنده به دنیا معرفی میکند. هر کلمهای که انتخاب میکنید، هر جملهای که مینویسید و هر ارتباطی که از اینجا به بعد میگیرید، باید در راستای بزرگتر و پررنگ تر معنایی باشد که دنبالش میکنید. در غیر این صورت، به راحتی در بین دیگر نویسندگان، حذف میشوید.
مسیر نویسندگی به شبکه اجتماعی
داشتن دنبال کنندههای بالا در شبکههای اجتماعی، هر چه قدر هم که کم باشند، اما اثر گذارند. این مخاطبان، هر روز شما را دنبال میکنند تا مطالب شما را بخوانند و پیگیر باشند. برای این مخاطبان مهم است که شما مطلب جدیدی روی سایت یا وبلاگ خودتان بگذارید. به همین دلیل، باید آنها را از به رورزسانی شبکههای اجتماعی خودتان مطلع کنید.
مطلب مرتبط: منتقد درونی چیست و چه طور جلوی نوشتن را می گیرد؟
مسیر نویسندگی برای دیگران
همکاری در وبلاگها و سایتها و شبکههای اجتماعی دیگران، سرعت رشد شما را چند برابر میکند. اگر تا دیروز شما را فقط مخاطبان خودتان میشناختند، حالا وقتش شده که مخاطبان دیگران هم شما را بشناسند. اگر این ارتباط به درستی شکل بگیرد و اتفاق بیافتد، مسیر نویسندگی شما تبدیل به یک ابررسانه میشود.
برای شروع، باید فضا را برای دیگرانی باز کنید که میخواهند همراه با شما بنویسند. یا با منتشر کردن مطلب آنها به نام خودشان، به آنها حس خوبی میدهد. البته تا قبل از آن، باید به بازدید خوبی روی وبلاگ، سایت یا شبکه اجتماعی خودتان رسیده باشید.
نویسندگی در مطبوعات و نشریات
مرحله آخر، زمانی که بازدید وبلاگتان به اندازه خوبی بالا رفت، در وبسایتها و وبلاگهای دیگران نوشتید و خوب شناخته شدید، نوشتن در مطبوعات و نشریات است. تا امروز، تمام کارهایی که کردهاید یا مسیرهایی که رفتهاید، رایگان بودهاند. پس وقتی به مطبوعات و نشریات رسیدید، تا مدتی قید دریافت حق التحریر را بزنید. البته حواستان باشد که این موضوع، همیشگی نیست. اما تا زمانی که دیده نشدهاید و پیشنهاد کار از دیگر نشریات و مطبوعات ندارید، دریافت حق التحریر چندان معقول نیست.
اینها مسیر نویسندگی شما هستند و در این مسیر، شما هر روز باید شناخته شدهتر بشوید. در غیر این صورت، هنوز برای چاپ کتاب و تبدیل شدن به یک نویسنده حرفهای، مسیری طولانی دارید.
چاپ کتاب، انتهای مسیر نویسندگی
در انتهای مسیر که وبلاگ و شبکههای اجتماعی قوی دارید و دیگرانی هستند که بعد از چاپ کتاب، شما را معرفی کنند، وقت چاپ کتاب است. در این مرحله، اعتبار شما چند برابر میشود. هر چه قدر اعتبار شما بیشتر باشد، میزان رشد شما بعد از چاپ کتاب و فروش آن، بالاتر خواهد رفت. به طوری که وقتی این مراحل را طی کردید، باید بتوانید مسیر نویسندگی خودتان را به انتها برسانید.
مصطفی مردانی
اینستاگرام | تلگرام | توییتر | لینکدین |
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.